Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2012

Ελιά η ευλογημένη!

Με αφορμή τον μύθο της Αθηνάς και το δώρο της στους θεούς αλλά και πολλά αγγεία τα οποία απεικονίζουν νικητές στεφανωμένους με στεφάνι ελιάς ξεκίνησε ένα σχέδιο εργασίας με θέμα την ελιά.
Καταγράψαμε τι γνωρίζουν σχετικά με το θέμα και τι θέλουν να μάθουν.

Να πούμε ιστορίες και παραμύθια για την ελιά.
Διαβάσαμε το παραμύθι της ελιάς
Το παραμύθι της ελιάς
 Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε σε μια φτωχογειτονιά ένα φτωχό μα πολύ καλόκαρδο κορίτσι που το έλεγαν Ελιά.
Κάθε μέρα η Ελιά γύριζε τη γειτονιά της, έβλεπε τον κόσμο να ζει φτωχός και δυστυχισμένος και γύριζε στο σπίτι της πολύ στενοχωρημένη.
Κάτι πρέπει να κάνω να τους βοηθήσω, σκεφτόταν. Κι από την άλλη μέρα κιόλας άρχισε. Βγήκε στη γειτονιά, κράτησε τα παιδιά της γειτόνισσας για να πάει να δουλέψει και να μπορεί να φέρει στα παιδιά της λίγο φαΐ.
Μια άλλη μέρα πήγε στη γριούλα που ήταν άρρωστη, της μαγείρεψε, της σκούπισε το σπίτι, την έπλυνε, την ταΐσε. Την άλλη μέρα πάλι έβγαλε τον παράλυτο γέρο με το καρότσι του βόλτα, για να πάρει αέρα και ήλιο.
Τα βράδια γύριζε κατάκοπη, μα ευχαριστημένη που είχε καταφέρει να δώσει λίγη χαρά στους φτωχούς ανθρώπους.
Οι μέρες περνούσαν κι η Ελιά όλο δούλευε, όσο αδυνάτιζε. Μα έβλεπε πως ότι κι αν έκανε, ο κόσμος ήταν πάντα φτωχός και δυστυχισμένος.
Αυτό τη στενοχωρούσε πάρα πολύ κι έτσι στενοχωρημένη κάθισε στην αυλή του σπιτιού της και συλλογιζόταν.
- Τι να κάνω, τι να κάνω. Δεν μπορώ να βλέπω τόση δυστυχία.  Το  σπουργίτι  που   την  είδε  τόσο  στενοχωρημένη  -  και  που   την αγαπούσε γιατί κάθε μέρα του έριχνε σπόρους και ψίχουλα - δεν άντεξε και πέταξε βαθιά στο δάσος.
Εκεί βρήκε την καλή νεράιδα και της είπε:
- Τρέξε, καλή νεράιδα, η Ελιά είναι πολύ στενοχωρημένη, χλωμή κι αδύνατη.
Η καλή νεράιδα ανήσυχη έτρεξε στην αυλή της Ελιάς και τη ρώτησε:
- Τι έχεις, Ελιά μου, κι είσαι τόσο λυπημένη;
- Αχ, καλή μου νεράιδα. Δεν μπορώ να βλέπω τόση φτώχεια και δυστυχία γύρω μου.
- Και τι θέλεις, δηλαδή;
- θέλω να τους γίνω χρήσιμη, θέλω να τους προσφέρω κάτι πολύτιμο που να τους δώσει ζωή και χαρά.
Το θέλεις αλήθεια τόσο πολύ;
- Και βέβαια το θέλω, δε βλέπεις πως έλιωσα από τη στενοχώρια μου;
- Τότε σταμάτησε να στενοχωριέσαι, θα σε κάνω αυτό που θέλεις. Και τσουπ! την άγγιξε με το ραβδάκι της κι αμέσως η Ελιά έγινε ένα μεγάλο δέντρο, που έβγαλε φύλλα, λουλουδάκια άσπρα, που έγιναν ελιές πράσινες, μωβ, μαύρες.
Έπεσαν στη γη, τα κουκούτσια φύτρωσαν, έγιναν δεντράκια και σχημάτισαν ένα μεγάλο ελαιώνα.
Ήρθαν οι γείτονες, μάζεψαν τις ελιές, έβγαλαν λάδι, έφαγαν, χόρτασαν, ρόδισαν τα μαγουλά τους, ζωήρεψαν κι άρχισαν να χαμογελούν και να ζουν ευτυχισμένοι.

Για να ευχαριστήσουν την ελιά και να της δείξουν την αγάπη τους, πήραν το λάδι τους, το έβαλαν στο καντήλι, για να θυμίζουν στην Παναγιά και στο Χριστό, την καλοσύνη της ελιάς και την αγάπη της για τον κόσμο.
Κι η Παναγιά με τη σειρά της την ευλόγησε. Κι ο Χριστός κάτω απ' την ελιά ήρθε και ξεκουράστηκε.
Κι εκείνη καμάρωνε ευχαριστημένη στη μέση στον ελαιώνα και φρόντιζε, όταν έρχονται οι άνθρωποι να τη μαζέψουν να 'ναι γεμάτη ελιές, να χορταίνουν οι φτωχοί, και να φωτίζονται απ' τις καντήλες όλες οι εκκλησιές.






























Να μάθουμε για το μάζεμα.
Να φτιάξουμε στεφάνι.
Είπαμε για την διαδικασία που ακολουθούμε στον ελαιώνα.Για το ράβδισμα της ελιάς πάνω στο δίχτυ ,το καθάρισμα από τα φύλλα και το μάζεμα σε τελάρα για να πάνε στο ελαιοτριβείο.
Φέραμε στο σχολείο κλαδιά με ελιές το δίχτυ και ένα χτένι που χρησιμοποιούμε για το μάζεμα της ελιάς.
Αφού τα είδαμε από κοντά αναπαραστήσαμε βήμα βήμα το λιομάζωμα.



































































Πατώντας κατά λάθος μία ελιά την πήραμε στο χέρι και τα παιδιά παρατήρησαν" έβγαλε λάδι."














Αφού τις καθαρίσαμε τις βάλαμε σε καλάθι και χωριστήκαμε σε ομάδες.

Η πρώτη  ομαδοποιήσε τις πράσινες και τις μάυρες ελιές.





















                 
                                                          
        Η δεύτερη  έφτιαξε στεφάνι από τα φύλλα της ελιάς

























Η τρίτη  αντιστοίχισε τόσα φύλλα όσες και οι ελιές σε κάθε κλαδάκι
                               .Γράφουν δίπλα τον αριθμό αν μπορούν.
























Τέλος η τέταρτη έβαλε σε δύο κύκλους λίγες και πολλές ελιές αντίστοιχα.
Συνεχίζοντας τις μαθηματικές δραστηριότητες τα παιδιά τοποθετούν μέσα σε καλάθι τόσες ελιές όσες δείχνει ο αριθμός.
Στην συνέχεια απαριθμούν από το ένα έως το 10 και τοποθετούν 10 φύλλα ελιάς και γράφουν όπως μπορούν τους αριθμούς.

























Ατομικές εργασίες :στεφάνι από φύλλα ελιάς.








































1 σχόλιο:

τουτουζα ιωαννα είπε...

υπεροχη κ πληρεστατη επεξεργασια του θεματος η ελια κ παλι καλυψατε ολες τις προεκτασεις του θεματος σας κ με τροπο απολυτα κατανοητο για τα παιδια κ παλι συγχαρητηρια για την δουλεια που κανετε με τα παιδια μας
τουτουζα ιωαννα